• Witaj na oficjalnym forum gry PokeWars
Witaj! Logowanie Rejestracja


Ankieta: Czy ten poradnik był pomocny?
Tak
Bardzo
[Wyniki ankiety]
 
Uwaga: To jest publiczna ankieta, więc każdy może zobaczyć na co zagłosowano.
Ocena wątku:
  • 3 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Poradnik: Jak wybrać pokemona do treningu
#1
Rainbow 
Poradnik: Jak wybrać pokemona do treningu


Objaśnienia skrótów:
A – Atak (fizyczny)
SA – Specjalny Atak
O – Obrona (zwykła)
SO – Specjalna Obrona
HP – Health Points (zdrowie, punkty życia)
Spd – Speed (prędkość)
TM – Technical Machine (ruch dla pokemona)
kkY – milion Yenów (waluta w grze);  50kkY = 50.000.000 Y



1. Wprowadzenie
     Witam!
     W karierze każdego gracza PokeWars przychodzi moment, w którym coraz większe ilości yenów zaczynają zalegać w depozycie, a na wpół zepsuty starter i kilka złapanych w dziczy pokemonów przestają spełniać nasze potrzeby. Co zrobić, kiedy wartość naszego najlepszego pokemona sięga ledwo parę milionów, a po wejściu do top 200 w sparingach dostajemy lanie od wszystkiego, co się rusza? Odpowiedź jest prosta – trenujemy własnego pokemona, własną bestię, własną tajną broń na cwaniaków, którzy atakują nas akurat w trakcie  expienia chikority dla Oaka.
     No dobrze – trenujmy. Ale co powinniśmy trenować? Aktualnie w grze jest kilkaset różnych pokemonów. Różnią się typami, przyrostami, mają różny wachlarz ruchów. Który z nich jest najlepszy? Odpowiedzi na to pytanie nie znajdziesz w tym poradniku. Ale opierając się na własnych doświadczeniach chciałbym przybliżyć parę kryteriów, którymi warto kierować się przy wyborze. W tym miejscu chciałbym wyraźnie zaznaczyć, że wszystkie wyrażone poniżej opinie są maksymalnie subiektywne i pewnie sporo osób nie zgodzi się ze wszystkim, co tutaj przedstawię. Dlatego do tytułu poradnika dopisuję w domyśle „według mnie” i nie męczę już dłużej wstępem – jedziemy.



2. Pierwsze kroki
     Zdecydowaliśmy się na trening. O co powinniśmy zadbać na początku?

  a) USTAL BUDŻET. Nie myśl w kategoriach „mój pokemon ma mieć wszystkie staty po 2000”. Pomyśl ile pieniędzy zamierzasz na niego przeznaczyć. A ile zamierzasz? Cóż, najlepiej wszystkie. Dlatego pierwszy krok to zerknięcie w depozyt, ewentualnie w plecak czy nie ma tam czegoś wyjątkowo wartościowego. Pomyśl, czy za tę kwotę warto bawić się w poważny trening. Może powinieneś dozbierać trochę więcej? Z drugiej strony trzeba uważać, żeby nie wpaść w pułapkę wiecznego dorabiania. W końcu ile pieniędzy się nie uzbiera, to zawsze za tydzień można mieć trochę więcej.
Jaka kwota jest optymalna do treningu? Odpowiedź brzmi – to zależy z kim chcemy się mierzyć. Dla stosunkowo nowego gracza pokemon za 100kkY to potężna broń. Z kolei w topce nie ma co się pokazywać bez potwora za przynajmniej 500kkY. Omnia relativa.

  b) Określ styl walki swojego pokemona. Na konkretną taktykę jeszcze przyjdzie czas, ale dobór roli jest konieczny przed treningiem, żeby dobrze rozdzielić posiadane pieniądze na podnoszenie poszczególnych statystyk. Osobiście wyróżniam 5 typów pokemonów. Można je nazywać jak się komu podoba, ale po mojemu jest tak:


- Nuker: Chyba najpopularniejszy typ pokemona. Wyraźna przewaga ofensywy nad innymi statystykami, ale trenowane są wszystkie. Jego zadaniem jest przeprowadzenie szybkiego, skutecznego ataku na przeciwnika, ale z wzięciem pod uwagę faktu, że samemu można trochę oberwać. Przykładowy rozkład statystyk dla nukera (poglądowo, do ogarnięcia proporcji):
A/SA: 2500
O i SO: 1500
HP: 7000
Spd: 4500


- Hard nuker: Maksymalnie ofensywna opcja, nastawiona tylko na siłę i szybkość. Niewiele hp i praktycznie zerowy trening obrony zwiększają ryzyko porażki w razie nieudanego uderzenia, ale dzięki temu można poświęcić więcej pieniędzy na szlifowanie ataku. Przykładowo:
A/SA: 3000
O i SO: 200
HP: 2000
Spd: 8000


- Offtank: Od czasu do czasu widuję tego typu pokemony w grze. Ich trening jest zbalansowany, zwykle mają po równo ataku i obu obron. Nieco mniejsze obrażenia kompensowane są zwiększoną wytrzymałością, dzięki czemu można wytrwać w walce nawet kilkanaście tur. Przykładowo:
A/SA: 2000
O i SO: 2000
HP: 8000
Spd: 4000


- Tank: Najczęściej nie mają trenowanych statystyk ataku, rzadko mają trenowaną szybkość. Ich siła tkwi w ich wytrzymałości. Tanki wykańczają przeciwnika za pomocą ruchów statusowych takich jak Toxic czy Curse, jednocześnie dbając o własne punkty życia za pomocą technik leczących (Rest, Heal Pulse) lub uniemożliwiają przeciwnikowi kontratak poprzez uśpienie lub paraliż. Przykładowo:
A/SA: -
O i SO: 2500
HP: 10000
Spd: 1000


- Nietypowe: Pokemony używające specyficznych taktyk i ruchów, takich jak Endeavor, Guard Swap czy Final Gambit. Ich statystyki ściśle zależą od rodzaju obranej taktyki. Trening tego typu pokemonów wymaga szczególnego przemyślenia, ponieważ w przypadku błędnej decyzji lub złych założeń stają się one praktycznie bezużyteczne.


 c) Teraz, kiedy wybraliśmy już odpowiedni styl walki, przechodzimy do wstępnego rozplanowania środków na poszczególne statystyki (dopracujemy to jeszcze po wyborze konkretnego pokemona). Załóżmy więc, że chcemy zrobić offtanka, a w naszym depozycie mamy 200.000.000 Y. Moja propozycja brzmi tak:
- 40.000.000 na atak lub specjalny atak;
- 40.000.000 na obronę;
- 40.000.000 na specjalną obronę;
- 60.000.000 na życie
- 20.000.000 na prędkość
Jakie statystyki z tego wyjdą? To już zależy od pokemona, którego trenujemy. Można mniej więcej oszacować ich wartość, ale trzeba wziąć też pod uwagę przyrosty przy zdobywaniu kolejnych poziomów, a podczas treningu w sali przy okazji wbije się te kilkanaście leveli.



3. Typy
     Nadszedł czas na wybór typu naszego pokemona. Każdy z nich ma swoje słabości i odporności – my oczywiście chcemy jak najmniej pierwszych i jak najwięcej drugich. Trzeba też pamiętać, że większość pokemonów ma dwa różne typy, co dodatkowo komplikuje wybór. Przyjrzyjmy się lewej stronie tej tabelki:


[Obrazek: Um5b3v7.png]


W pierwszej kolumnie mamy wszystkie 18 typów, jakie występują w grze. Druga kolumna to odporności danego typu: oznacza to, że ataki tego rodzaju będą zadawać o połowę mniejsze obrażenia naszemu stworkowi. UWAGA: obrazki na czerwonym tle oznaczają brak obrażeń od danego typu. Nietrudno zauważyć, że typem z największą ilością odporności jest typ stalowy. Trzecia kolumna to podatności. Im więcej typów się tam znajduje, tym gorzej. Najbardziej podatne typy to rock i grass. Nie znaczy to jednak, że pokemony stalowe są zawsze lepsze od trawiastych czy kamiennych.

Kolumny 4. i 5. będą nas interesować później. Dotyczą one ataków danego typu, a w końcu jeden pokemon może zwykle poznać kilka różnych.

Przykład: bierzemy pokemona typu ghost, np. Mismagiusa. Otrzyma on zmniejszone obrażenia (x0.5) od ataków typu poison i bug, nie otrzyma żadnych obrażeń (x0) od ataków typu normal i fighting, ale dostanie zwiększone obrażanie (x2) od ataków typu ghost i dark.
Przy podwójnych typach posługujemy się czystą matematyką. Weźmy dla przykładu Dragonite, który jest typem dragon i flying. Jego pierwszy typ czyni go podatnym na lód (x2) i odpornym na elektryczność (x0.5). Jego drugi typ czyni go podatnym i na lód (x2) i na elektryczność (x2). Dlatego:
- lód: 2x2=4
- elektryczność: 0.5x2=1
Ostatecznie nasz Dragonite otrzyma zwykłe obrażenia od ataków elektrycznych, ale ataki lodowe będą aż czterokrotnie silniejsze. Ta podwójna podatność jest czymś, na co polecam szczególnie uważać przy doborze pokemona.

Nie powinniśmy też kierować się samą ilością przewag i słabości. Różne typy pokemonów są częściej lub rzadziej spotykane, podobnie z atakami. Typ stalowy ma 11 odporności i tylko 3 podatności, ale typy, na które jest podatny, należą raczej do popularnych w grze. Z kolei typ smoczy jest odporny na najpopularniejszy rodzaj ataków, a podatny na te stosunkowo rzadko używane.
Kolejną ważną rzeczą jest STAB, czyli bonus wynikający z typu pokemona. Jeśli zamierzamy używać głównie ataków elektrycznych to dobrym pomysłem będzie wybór pokemona typu electric, dzięki czemu wzmocnimy te ataki o 15%. Tutaj warto zerknąć w prawą stronę tabelki, ale wrócimy do tego jeszcze przy wyborze ataków.



4. Przyrosty, ewolucje, statystyki początkowe
     Tutaj muszę przypomnieć, że PokeWars to nie League of Legends, więc pokemony nie są ani trochę zbalansowane. Co nas interesuje na tym etapie? Jak najwyższe statystyki początkowe, jak największe przyrosty co poziom, jak największe przyrosty przy ewolucji. Ważne jest też na którym poziomie pokemon ewoluuje oraz co to dla niego zmienia (niektóre zmieniają typ, część traci zdolność do nauki ataków z sali). Wspomniany wcześniej Dragonite dostaje 6 punktów ataku co poziom, ale ewoluuje dopiero na 55 poziomie. Przyrosty są też o tyle ważne, że na ich podstawie określa się najczęściej czy używamy fizycznych, czy specjalnych ataków. Przykład: Rhydon dostaje +5 do ataku co poziom, ale tylko +2 do specjalnego ataku. Oczywiście można go zrobić pod atak specjalny, ale dużo bardziej ekonomiczne będzie postawienie na ataki fizyczne.



5. Ruchy
     Kluczowa sprawa. Wybierając pokemona zwracamy uwagę na ilość i jakość ataków, które może poznać – i w sali i z TM. Czym się kierujemy?
- moc: można walczyć za pomocą ruchów z bazową mocą 40 czy 60, ale po co. Generalnie im silniejszy atak tym lepiej, chociaż trzeba pamiętać, że te z wyjątkowo dużą mocą mają zwykle jakieś efekty uboczne (najczęściej zmniejszanie własnych statystyk jak w przypadku Close Combat czy Overheat);
- STAB: wspominałem o nim wcześniej, warto o nim pamiętać, chociaż nie polecam uzależniać całego wyboru pokemona tylko od tego;
- rodzaj: trenowanie obu statystyk ataku (zwykłego i specjalnego) jest kompletnie nieopłacalne, dlatego powinniśmy zdecydować się czy używamy ruchów fizycznych, czy specjalnych. Decyzję uzależniamy od dwóch czynników: wspomnianych wcześniej przyrostów oraz ich różnorodności;
- różnorodność: tutaj sporo osób może się nie zgodzić, ale dla mnie to wyjątkowo ważne. Musimy sprawdzić jakie typy ataków może poznać nasz pokemon oraz na jakie pokemony będą one efektywne (tutaj kolejny raz warto wrócić do tabelki na górze).

Przykład: trenujemy Jolteona pod special atak. Na pierwszy rzut oka jego wachlarz ataków jest przyzwoity, ale przyglądamy się bliżej i znajdujemy:
- thunderbolt, thunder, zap cannon: ruchy typu elektrycznego;
- hyper beam: ruch typu normal
- shadow ball: ruch typu ghost
To właściwie jedyne sensowne ataki, których można go nauczyć do ciężkiej ofensywy. Ok, nauczyliśmy, idziemy na sparing i trafiamy na trenowanego rhyhorna, który jest typem rock i ground. Co możemy zrobić? Ataki elektryczne spłyną po nim jak woda po kaczce (0 dmg, bo typ ground). Atak normalny ledwo go draśnie (50% dmg, bo typ rock). Jedyne co nam zostaje to shadow ball, którego siła bazowa to 80 (czyli raczej przeciętna), a na którego nie mamy nawet STAB. W takim wypadku łatwo przegrać walkę nawet z pokemonem słabiej trenowanym.



6. Wybór konkretnego pokemona.
     Ok, przemyśleliśmy dokładnie wszystkie powyższe punkty (mniejsza o kolejność) i zdecydowaliśmy się na pokemona. To jednak nie koniec naszego dylematu – do podjęcia zostało jeszcze kilka decyzji:
a) Skąd weźmiemy tego pokemona? Jeśli na tym etapie wymarzyliśmy sobie trening legendy to ze zdobyciem jej może być problem. Warto zorientować się gdzie możemy dostać stworka, który nas interesuje. Możemy próbować złapać go samemu, ale osobiście polecam kupno rozmnażanych pokemonów na targu. Ich zaletą jest niski poziom doświadczenia oraz często znajomość wielu ruchów od samego początku. To szczególnie istotne przy pokemonach takich, jak Growlithe, który po ewolucji w Arcanine praktycznie traci możliwość nauki ataków w sali. Możemy więc trenować Growlithe i ewoluować go dopiero, gdy pozna jakieś pożyteczne ruchy, ale w ten sposób tracimy sporo na przyrostach. Natomiast zdobycie tego pokemona rozmnożonego ze wszystkimi atakami z sali nie powinno być zbyt trudne;
b) Na jakim poziomie doświadczenia zaczynamy trening? Przyjęło się, że 1-5, ale generalnie im niższy tym lepiej. Powód: na niskich poziomach pokemony mają niskie statystyki, dzięki czemu ich trening jest tańszy. Szczegóły tego mechanizmu to już temat na osobny poradnik;
c) SHINY? Moja odpowiedź brzmi: niekoniecznie. Pokemony shiny mają lepsze przyrosty, dzięki czemu na maksymalnym (130) lvlu mają o 130 więcej ataków, obron i prędkości oraz o 650 więcej życia. Takie pokemony są jednak najczęściej bardzo drogie i musimy sobie dokładnie przeliczyć czy aby na pewno opłaca nam się taka opcja. Jeżeli nasz budżet wynosi 100kkY, ale wymarzyliśmy sobie Gardevoir, to lepiej puknąć się w łeb i kupić zwykłego Raltsa, niż wydać na wstępie połowę pieniędzy na wersję shiny. Gdzie jest granica budżetu, która rozdziela opłacalność i nieopłacalność inwestowania w shiny? Nie ma stałej, zależy od pokemona. Jeśli chcemy trenować Pidgeya, to śmiało można brać shiny, bo jest niewiele droższy od zwykłego. Jeśli chcemy trenować Absola, to bez kilkuset milionów yenów w depozycie nie warto się nawet rozglądać za wersją shiny (chyba, że jesteś vanLeszczem, to możesz Big Grin ).
d) TM i przedmioty. Tutaj nie będę się rozpisywał, bo to już ustalanie taktyki, a nie wybór pokemona do treningu, ale przeglądając ataki naszego stworka powinniśmy odnotować sobie co musimy mu dokupić, żeby masakrował wrogów z maksymalną efektywnością.



7. Przykłady
     Ten rozdział to zbiór moich rozważań na temat paru pokemonów, które brałem pod uwagę do własnego treningu (koniec końców wybrałem gallade, chociaż jemu też można zarzucić parę rzeczy). Mam nadzieję, że pomogą załapać „ideę” całego tego kombinowania.


* KINGDRA (water/dragon)
Zalety:
- Podatna tylko na 2 typy, które dodatkowo są rzadko używane
- Znośne przyrosty
- Silne ataki+STAB
- Zdobycie wersji shiny nie jest wybitnie kosztowne
Wady:
- Mała różnorodność ataków
- Niewiele odporności


* FLYGON (ground/dragon)
Zalety:
- Różnorodne i silne ataki
- Niezłe odporności
- Możliwość robienia na 2 sposoby (A lub SA)
Wady:
- Obrażenia x4 od ataków typu lodowego
- Późna ewolucja
- Kiepskie przyrosty
- Kluczowe ruchy poznaje tylko z TM
- Za wersję shiny trzeba trochę zapłacić


* GARDEVOIR (psychic/fairy)
Zalety:
- Ogromny wachlarz ruchów
- Podatność na niezbyt popularne typy
- Dobre przyrosty
- Wczesna ewolucja
Wady:
- Wymaga sporo TM
- Odporności na niezbyt popularne typy
- Bardzo droga wersja shiny


* LUCARIO (fighting/steel)
Zalety:
- Dobre przyrosty
- Ewolucja możliwa już na 1 poziomie
- Możliwość robienia na 2 sposoby (A lub SA)
- Duża ilość odporności
- Duży wachlarz ruchów
Wady:
- Podatny na popularne typy ataków
- Wymaga sporo TM
- Powodzenia w szukaniu shiny


* ELECTRODE (electric)
Zalety:
- Jedyny pokemon z potencjałem na brak podatności (magnet rise)
- Tania wersja shiny
- Możliwość ustawiania różnych taktyk
Wady:
- Marne przyrosty
- Mało różnorodne ataki


* ARMALDO (rock/bug)
Zalety:
- Szeroki wachlarz ruchów
- Przyzwoite odporności (w tym na typ normal)
- Dobre przyrosty
Wady:
- Późna ewolucja
- Ciężki do zdobycia w wersji shiny


* MAWILE (steel/fairy)
Zalety:
- Świetne odporności (w tym na typ normal)
- Spory wachlarz ruchów nawet bez TM
- Brak ewolucji
Wady:
- Podatność na 2 popularne typy
- Średnie przyrosty
- Za wersję shiny trzeba trochę zapłacić



8. Zakończenie
     Tak naprawdę napisałem ten poradnik, żeby na wszystkie pytania „czy warto trenować xxx” móc wklejać w odpowiedzi tego samego linka. Przypomnę jeszcze raz to, co pisałem na górze – tak powinno się dobierać pokemony do treningu według mnie. Uniwersalne porady przeplatają się tutaj z moimi własnymi odczuciami, więc nie traktujcie tego poradnika jako wyrocznię. W PokeWars jest wielu bardziej doświadczonych graczy, niż ja, i być może wiedzą oni coś, na co ja nie zwróciłem uwagi (lub zapomniałem tu dopisać). Jeśli popełniłem gdzieś błąd (szczególnie w tabelce z typami) to pisać, komentować bez litości, poprawię. Jeśli uważacie, że coś wygląda inaczej, niż w tym poradniku, to również zapraszam do komentowania, ale tutaj już nie obiecuję wprowadzania poprawek : >


Zgniły pomidor dla każdego tl;dr.


Pozdrawiam, Cloud



PS: Poradnik stanowi rozwinięcie tego znajdującego się w pokedexie. Zabrakło mi w nim jednak paru istotnych rzeczy, więc napisałem własną wersję.

PS 2: Obrazek dla Klompasa
[Obrazek: I8mI9Oj.gif]
 
Odpisz
#2
1/10 brakuje obrazkow
 
Odpisz
#3
(17.11.2015, 20:35)Klompas napisał(a): 1/10 brakuje obrazkow
weź się typie

9/10 bo nie ma ideału an tym świecie
 
Odpisz
#4
Mała uwaga: shiny pokemony mają przyrosty prędkości o 1, a nie o 5 większe od zwykłej formy, tak więc na 130 lvlu mają o 130 więcej prędkości, a nie 650... Wink
A tak to całkiem spoko poradnik(chociaż całego nie przeczytałem xD), moja ocena 2/10.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
 
Odpisz
#5
Bardzo fajny poradnik Smile Przejrzysty a jak miło się czyta.

Oceniam na 10/10.
[Obrazek: tumblr_ls3q6jRLUJ1qif809.gif]
 
Odpisz
#6
@vanLeszczu: Masz rację, pomyliłem z salą treningową Big Grin Poprawione, dzięki.

@Klompas: Dodałem obrazek specjalnie dla Ciebie, liczę na podniesienie oceny
 
Odpisz
#7
Haha widzę kolejny błąd! Tongue
Ghost nie ma przewagi w obronie na Psychic, tylko na Poison Wink
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
 
Odpisz
#8
Wiesz ja w swoim opisałem to w skrócie, tylko po to aby nowym dać sens i logike o co w tym chodzi,ale twój powiem szczerze dobry poradnik już dla bardziej doświadczonych, jak będę miał czas to poczytam.
http://www.forum.pokewars.pl/showthread.php?tid=5249 - Spis wszystkich omawianych pomysłów.
 
Odpisz
#9
Tabelka poprawiona, dziękujemy za czujność obywatelu vanLeszczu!

@Klompas: a mawile to co, z hollywoodzkiej superprodukcji? :<
 
Odpisz
#10
(17.11.2015, 20:46)Mystogan napisał(a): @Klompas: Dodałem obrazek specjalnie dla Ciebie, liczę na podniesienie oceny
z hinskiej bajki poprosze 0.5/10
 
Odpisz
#11
Przykład z Mismagiusem ciągle niepoprawiony Tongue
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
 
Odpisz
#12
No już, już :*
 
Odpisz
#13
No ja nie wiem, nie wiem. Smile
Wszystko już wiedziałem. Tongue
Fajnie piszesz, więc jeśli możesz, to poproszę o taki poradnik dla mnie, dla średnio-zaawansowanych. ^^

...

Co do treści - mam kapkę inne zdanie o Pokemonie "Kingdra".
Owszem można grać pokemonem skrajnie ofensywnym na parę kryształów +30%, jednak to zajmuje sporo komórek.
Aby być bardziej odpornym i wyspecjalizowanym są przedmioty "zawsze +10%".
Kingdra właśnie jest takim Pokemonem.
Typ wodny daje stab, a później mistyczny woda zawsze +10%, dodatkowo dochodzą zdolności ataków, np. brine, czy scald. Smile
Razem z hydro pump daje to jeden przedmiot, zamiast trzech różnych kryształów. Dziękii temu można dodać jeszcze np. metaliczny proszek pod wejście brine, czy jakiś antyparaliż / wybudzacz.  Tongue
 
Odpisz
#14
Jest i kolejny błąd!!! <3
Water ma przewagę w obronie przeciwko Steel... :>
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
 
Odpisz
#15
@Adriashi: Jak sam dojdę na ten poziom to na pewno coś napiszę Big Grin
Ataki Kingdry kontrują chyba 8/18 typów, tak kiedyś liczyłem. Faktycznie sporo osób stawia na jeden typ ataku i ma to swoje plusy, ale ja sam lubię mieć w zapasie kontrę na każdego możliwego przeciwnika Tongue


@vanLeszczu: Mój bohater! Jak Ty to robisz, że znajdujesz te błędy w takich odstępach czasu :> Przejrzałbyś tę tabelkę raz porządnie, a nie jeden typ co pół godziny!
Poprawione, dzięki Big Grin
 
Odpisz
  


Skocz do:


Szukanie: 2 gości